
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2010 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nisu zabeležene bitnije aktivnosti u procesu 

digitalizacije. Skupština Srbije nije usvojila Završni akt Regionalne konferencije o radio-

komunikacijama za planiranje digitalne zemaljske radiodifuzne službe u delovima Regiona 1 i 

3, u frekvencijskim opsezima 174-230 MHz i 470-862 MHz (RRC-06), čije je usvajanje 

akcionim planom uz Strategiju digitalizacije bilo predviđeno za četvrti kvartal 2009. godine. I 

dalje nisu definisana prava i obaveze komercijalnih emitera u procesu prelaska na digitalno 

emitovanje, iako je to akcionim planom uz Strategiju digitalizacije bilo predviđeno za prvi 

kvartal 2010. godine. Ono što posebno zabrinjava je i odsustvo konsultacija nadležnih sa 

komercijalnim emiterima u pogledu pravca u kome bi se kretale obaveze koje će im država 

nametnuti. Kasni se i sa izradom idejnog projekta distribucione mreže koji bi trebalo da bude 

osnov za projekat primarne i sekundarne distribucione mreže. 

 

Na prezentaciji trendova u sektoru medija za 2010. godinu revizorsko-konsultantske 

kompanije Deloitte, održanoj u Medija centru u Beogradu 18. februara, kojoj je prisustvovala 

i Jasna Matić, ministarka za telekomunikacije i informaciono društvo, saopšteno je, između 

ostalog, i da je Deloitte za potrebe ministarstva izradio procenu troškova digitalizacije. 

Analiza se odnosi na troškove subvencionisanja nabavke set top boxova, što bi zavisno od 

modela finansiranja koji bude izabran, koštalo između 20 i 50 miliona evra. Samom 

Strategijom digitalizacije bila su predviđena tri moguća modela subvencionisanja nabavke set 

top boxova. Po jednom, država bi nadoknadila deo troškova nabavke po jednog set top box 

uređaja po domaćinstvu, za sve korisnike čije praćenje televizijskog programa zavisi 

isključivo od zemaljskog prijema. Po drugom, država bi nadoknadila deo troškova nabavke po 

jednog set top box uređaja po domaćinstvu za sve korisnike koji plaćaju pretplatu. Po trećem, 

država bi nadoknadila deo troškova nabavke set top box uređaja isključivo za kategorije 

socijalno ugroženih lica. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Kako prenosi dnevni list Danas, u Srbiji je u poslednjih šest godina privatizovano 50 

elektronskih i štampanih medija, dok je 51 preduzeće ostalo neprodato. Većina medija u 

Srbiji, prema podacima Agencije za privatizaciju, privatizovana je tokom 2007. godine. Od 50 

privatizovanih medija, takođe prema navodima Agencije za privatizaciju, u međuvremenu je 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za januar/februar 2010 

 

 

raskinuto 12 ugovora. Za 39 medija na jezicima nacionalnih manjina, postupak privatizacije 

je prekinut. 

 

Jedna od privatizacija o čijem raskidanju su mediji pisali sredinom januara je i privatizacija 

Radio-televizije Krajina iz Negotina. Ugovor je raskinut zbog nepoštovanja odredbi o 

investiranju. Radio Krajina je imao dozvolu za regionalnu, a televizija za lokalnu frekvenciju.  

 

Istovremeno, konzorcijum fizičkih lica koji je svojevremeno na aukciji kupio Novinsko 

izdavačko preduzeće Sremske novine iz Sremske Mitrovice, nedavnom isplatom šeste i 

poslednje rate, izmirio je sve svoje obaveze prema državi. Sremske novine često se navode 

kao primer uspešne privatizacije. Danas je to regionalni list, sa tiražom od oko sedam hiljada 

primeraka, 15 zaposlenih i tri pripravnika. U trenutku privatizacije, decembra 2004. godine, 

Sremske novine imale su 19 zaposlenih i poslovale su sa gubitkom. Novi vlasnici investirali su 

u tehničko opremanje i modernizaciju, a broj zaposlenih smanjen je odlaskom četiri radnika 

u penziju. 

 

Televizija Smederevo, lokalna stanica sa 40 zaposlenih, čija je sva imovina nekoliko polovnih 

kamera, na aukciji Agencije za privatizaciju 29. januara, prodata za čak - 42 miliona dinara, 

što je 470 puta više od početnih 90.000 dinara. Mediji su preneli da su četiri potencijalna 

kupca cenu često dizali i sami sebi, ne čekajući da konkurencija ponudi više. Pobedio je 

anonimni konzorcijum, koji je u trgovini zastupao Milan Lukić, lokalni političar, lider Grupe 

građana "Za bolje Smederevo", koji je samo mesec dana ranije kupio Radio Smederevo svom 

sinu. Lukić nije otkrio ko su članovi konzorcijuma, ali je nagovestio da je reč o jednoj 

nemačkoj firmi koja se bavi televizijskom produkcijom i jednom našem poznatom novinaru. 

Samo par dana kasnije, međutim, mediji su preneli da privatizacioni ugovor sa ovim 

konzorcijumom nije zaključen i da je aukcija poništena, a da je razlog navodno u 

informacijama koje je Agencija za privatizaciju dobila od Uprave za sprečavanje pranja novca. 

 

Agencija za privatizaciju nastavila je sa raskidanjem privatizacionih ugovora i u februaru. 

Ugovor s konzorcijumom koji je 2007. godine kupio požarevačke novine ”Reč naroda” za 11,6 

miliona dinara, raskinut je 10. februara zbog neizmirene treće rate kupoprodajne cene. 

 

Takođe u februaru, privatizovana su četiri javna medijska preduzeća, Radio televizija 

Vrnjačka Banja, Regionalna televizija Valjevo, JP za informisanje i kulturu Barajevo i JP 

Radio-stanica Despotovac. 

 


